You are currently viewing Oswajamy autyzm #1 – zakupy spo偶ywcze

Oswajamy autyzm #1 – zakupy spo偶ywcze

Poniewa偶 rodzinnie zmagamy si臋 z wieloma zaburzeniami, postanowi艂am troch臋 tu opisa膰 swoje do艣wiadczenia.聽 Przed diagnoz膮 ch艂opc贸w nie mia艂am poj臋cia, z czym si臋 go je, podj臋艂am decyzj臋, 偶e troch臋 o nim opowiem. Bo autyzm to nie choroba, a zesp贸艂 zaburze艅 i… ka偶de mo偶e by膰 inne.

Przede wszystkim autyzm to zaburzenie emocjonalne. To wcale nie znaczy, 偶e dzieci nie prze偶ywaj膮 emocji, tylko po prostu nie potrafi膮 ich wyra偶a膰, nie rozpoznaj膮 ich po mimice i mowie cia艂a rozm贸wcy i ich nie rozumiej膮. Du偶o uwagi podczas terapii po艣wi臋cane jest w艂a艣nie emocjom. Dzieci po prostu ucz膮 si臋 ich na pami臋膰 jak tabliczki mno偶enia. Na chwil臋 obecn膮 nie ma lepszego sposobu na poradzenie sobie z tym problemem. Dzieci autystyczne ucz膮 si臋 na rysunkach o emocjach i ucz膮 si臋 je wyra偶a膰. Ci膮gle b臋dzie jednak im si臋 zdarza艂o nadmiernie cieszy膰 czy z艂o艣ci膰, albo w艂a艣nie nie wyra偶a膰 nic. Rodziny autyst贸w o tym wiedz膮 i rozumiej膮, 偶e krzyk nie zawsze oznacza co艣 z艂ego. Rado艣膰 z wyj艣cia na lody mo偶e wygl膮da膰 jak zdobycie olimpijskiego medalu. A wyj艣cie do kina to czasem czysta udr臋ka. O kinie jeszcze napisz臋 kiedy indziej.

Dodatkowo na wyra偶anie emocji mog膮 mie膰 wp艂yw bod藕ce zewn臋trzne: ha艂as, t艂um. S膮 dzieci, kt贸re w tej sytuacji si臋 zamykaj膮 i odcinaj膮 od 艣wiata zewn臋trznego, a s膮 takie, kt贸re wybuchaj膮 agresj膮. W sumie polega to na tym samym. Agresywne dziecko odcina si臋 od 艣wiata i wy艂adowuje swoj膮 energi臋, dlatego nie艂atwo je uspokoi膰. Dla osoby z boku mo偶e to wygl膮da膰 jak atak sza艂u. Przy dodatkowych zaburzeniach l臋kowych to te偶 mo偶e by膰 atak paniki.
Takie sytuacje mog膮 zdarzy膰 si臋 wsz臋dzie. Na przyk艂ad w sklepie, gdzie t艂um ludzi przepycha si臋, jakby si臋 ba艂, 偶e zabraknie towar贸w z gazetek, dra偶ni膮ca muzyka leci z g艂o艣nik贸w, jarzeni贸wki bij膮 po oczach, a ulubiony towar jest na innej p贸艂ce. Dlatego jestem wdzi臋czna sieci sklep贸w LIDL za dojrzenie problemu i wdro偶enie godziny ciszy. Miedzy 19:00 a 20:00 g艂o艣niki milkn膮, 艣wiat艂o si臋 przyciemnia, og贸lnie jest ma艂o klient贸w, bo wszyscy ju偶 po pracy jedz膮 kolacj臋… Robienie zakup贸w w tej sytuacji to zupe艂nie inny poziom.

Po co bra膰 dziecko z zaburzeniami do sklepu?

Po to samo, co neurotypowe, czyli “zwyczajne” dziecko. 呕eby je nauczy膰 robi膰 zakupy. Autyzm nie oznacza, 偶e dziecko nie doro艣nie i nie b臋dzie kiedy艣 偶y艂o samodzielnie. Musi umie膰 robi膰 podstawowe zakupy w r贸偶nych miejscach. Musi nauczy膰 si臋 jak kupowa膰, jak wybiera膰 produkty. By膰 mo偶e za 10-15 lat ju偶 wszystko b臋dzie z dowozem do domu na naszej wsi. Ale mo偶e nie b臋dzie. I co wtedy? Kto zrobi mu zakupy?
Dziecko autystyczne tak samo jak ka偶de inne musi nauczy膰 si臋 samodzielno艣ci.

Dlatego je艣li widzisz, 偶e w sklepie dziecko krzyczy z jakiego艣 powodu, albo kuli si臋 i p艂acze wniebog艂osy, nie oceniaj opiekuna, tylko po prostu przejd藕 obok. Rodzic, czy terapeuta (bo ci r贸wnie偶 chodz膮 z autystami na zakupy) doskonale poradzi sobie sam, bez twoich z艂o艣liwych uwag. Daj mu tylko spok贸j.
Mam nadziej臋, 偶e nie prosz臋 o wiele.